Tesco, de grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, heeft in de weken rond kerst de verkopen zien dalen.

Klanten vertrokken naar discounters of deden juist boodschappen bij luxere winkels.

Tesco zag de vergelijkbare omzet in de afgelopen 6 weken met 2,4 procent dalen. De daling is iets groter dan analisten hadden verwacht.

Tesco verloor in het afgelopen jaar zo’n 1 procent aan marktaandeel aan discounters als Lidl en Aldi en zag klanten ook vertrekken naar een luxere concurrent als Waitrose. De detailhandelaar zei donderdag dat de resultaten voor heel 2013, die later bekend worden gemaakt, nog wel binnen de verwachting zullen liggen.

Sainsbury ziet verkopen wel stijgen

De Britse supermarktketen Sainsbury maakte woensdag bekend dat het de omzet wel heeft zien stijgen in het laatste kwartaal van 2013 ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De toename is voornamelijk te danken aan sterke kerstverkopen.

De omzet van winkels die minstens een jaar open zijn, steeg met 0,2 procent tijdens de 14 weken tot aan 4 januari. Hierbij is de omzet uit benzine niet meegerekend. Analisten rekenden gemiddeld op een daling met 0,4 procent. De totale omzet over het derde kwartaal steeg met 2,7 procent.

Sainsbury gaf aan dat na een "moeilijke verkoopperiode" in oktober en november de kerst een lichtpunt was. Mede daardoor wist de winkelketen de vergelijkbare omzet voor het 36e kwartaal op rij te doen stijgen. De toename was wel minder sterk dan in de voorgaande periode.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl